شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۶۱۴۱
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

فکرشهر: کارشناس نظارت بر مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: عرضه شیر خام فله در کارگاه‌های تولید محصولات لبنی و فروشگاه‌های مجاز آن‌ها ممنوع بوده مگر اینکه مجوز عرضه و فروش شیر خام را از دامپزشکی دریافت کرده باشند.

به گزارش فکرشهر به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان، نوشین حسن‌زاده افزود: کارشناسان بهداشت محیط، بر اساس ضوابط و مقررات شرایط بهداشتی کارگاه تولیدی محصولات لبنی سنتی را کنترل می‌کنند.

وی تصریح کرد: عرضه شیر خام فله در کارگاه‌های تولید محصولات لبنی و فروشگاه‌های مجاز آن‌ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده عرضه شیر فله، موضوع به‌منظور پیگیری به دامپزشکی اعلام می‌شود.

این کارشناس اضافه کرد: ضمن کنترل شرایط بهداشتی محل و محصولات سه مورد مهم را در بازرسی‌های خود در خصوص عرضه شیر خام، موردتوجه قرار می‌دهند که به شرح ذیل می‌باشد.

وی بیان کرد: کارگاه‌های تولید محصولات لبنی مجاز به توزیع محصولات خود بین صنوف عرضه مواد غذایی مثل سوپرمارکت، لبنیات و مراکز مشابه نیستند.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: عرضه محصولات فقط باید در محل تولید یا نمایندگی‌های مجاز کارگاه محصولات لبنی سنتی (طبق دستورالعمل مربوطه) صورت پذیرد و منظور از نمایندگی مراکزی است که فقط محصولات تولیدی در کارگاه موردنظر را به فروش می‌رساند و مجاز به عرضه و فروش سایر مواد غذایی نمی‌باشد.

نوشین حسن‌زاده افزود: با توجه به اینکه شیر و فرآورده‌های آن دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی بوده و مصرف آنها در رژیم غذایی افراد روزبه‌روز رو به گسترش است و همچنین به دلیل حساسیت‌های خاص این فرآورده‌ها از لحاظ ویژگی‌های کیفی و میکروبی قبل و پس از فرایند، آشنایی با روش‌های صحیح علمی در تکنولوژی تهیه آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در خصوص شیر خام گفت: شیر خام عرضه‌شده به کارخانه‌ها مورد پالایش و آزمایش قرار می‌گیرد و پس از برخورداری از فاکتورهای لازم از دامدار خریداری می‌شود و در کارخانه‌ها هم تمام املاح و ذرات معلقی که از هوا جذب شیر خام شده از آن جدا می‌شود.

حسن‌زاده افزود: با جوشاندن شیر کلسیم و پروتئین آن به دیواره ظرف می‌چسبد و شیر غلظت بیشتری پیدا می‌کند به همین دلیل مردم تصورشان بر این است که چون این شیر غلظت بیشتری دارد خاصیت بهتری هم دارد درحالی‌که در اصل، حدود ۴۰ درصد از پروتئین و کلسیم موجود در آن از طریق جوشاندن از بین می‌رود

وی خاطرنشان کرد: خاصیت شیر در مراحل پاستوریزه‌کردن در کارخانه از بین نمی‌رود و هنگام تحویل شیر در کارخانه‌ها از لحاظ کیفیت و وجود آنتی‌بیوتیک‌ها آزمایش می‌شود.

کارشناس مواد غذایی ستاد شهرستان تأکید کرد: با توجه به اینکه مصرف شیر پاستوریزه نشده و فله احتمال بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب مالت و سل گاوی را به همراه دارد بنابراین عرضه و فروش محصولات بدون بسته‌بندی مشخص و دارای پروانه ساخت از سوی وزارت بهداشت قابل‌قبول نیست.

حسن‌زاده اظهار کرد: خانواده‌ها در خرید شیر فله‌ای بسیار مراقب باشند و ظروف و وسایلی که در آشپزخانه با شیر نجوشیده در تماس بوده ترجیحاً با آب داغ شسته شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر